Our Chat Room

Friday, July 1, 2011

Cikgu Che Aziz dan Pekan Kemabong

















Aku ke Tenom tahun lepas tapi sayang sekali tidak sempat menjenjuk wajah Pekan Kemabong. Wajahnya telah banyak berubah.Dahulu sekolahnya diperbuat daripada kayu.

Di sinilah ramai guru muda dari Semenanjung dan Sabah menabur bakti mendidik anak bangsa.
Salah seorangnya,Che Abdul Aziz yang berasal dari Kelantan. Anak muda ini kalau tak silap aku,dia mengajar matematik.

Beliau pasti akan ke Teom pada hujung minggu dengan scramlernya. Kalau musim bolasepak piala dunia, dia turun ke Tenom untuk menonton tv. Di Kemabong pada masa itu tiada eletrik. Tiga puluh satu tahun yang lalu. Air untuk mandi ada sungai. Sekali sekala sungai ini, airnya mengalir lesu. Air hujan ditadah buat minuman.

Seingat Aku Che Aziz bertahan lama juga di Kemabong. Beliau ada memohon untuk bertukar ke Tenom tapi entah macam mana tak jadi. Tinggallah dia di Kemabong yang kaya dengan kesunyian malam.Dan malamnya bertemankan lilin dan lampu minyak tanah untuk mengusir malam yang pekat.

Malamnya diisikan cerita dan perbualan.Waktu itu malam di Kemabong cukup sunyi. Bunyi cengkerik adalah alunan muzik asli waktu malam. Diselang seli dengan bunyi kuang di rimba.Sang nyamuk juga tidak ketinggal mengalunkan nyanyiannya.

2 comments:

  1. masa kita ke Tenom dulukita tak contact pun cikgu Aziz.Kita singgah rumah burn.Lain kali kita ke sini lebih lama dan dapat bermalam di sana.Aku nak ikut burn tangkap udang galah di sana.Burn ada sampan.

    ReplyDelete
  2. As salam. Aku nak ikut sama.

    ReplyDelete