Our Chat Room

Monday, September 13, 2010

Gadis-gadis Morocco


Berulang-alik ke ke London dari portsmouth sudah menjadi routine harian.Perjalanan dengan kereta api mengambil masa 1/1/2 jam melalui beberapa bandar utama .Di luar jendela keretapi pemandangan cukup indah.Sayup mata memandang terdampar luas ladang gandum yang menguning.Ladang ternakan seperti lembu dan biri-biri juga jelas kelihatan.Sesekali keretapi meluncur laju melimpasi ladang Ba--. Besarnyanya seperti seekor anak lembu. Seringkali keretapi berhenti mengambil penumpang yang bekerja di bandar-bandar utama tetapi menetap di bandar lain.


Kereta api berhenti di sebuah bandar bernama Guildford.Bergegas seorang gadis mirip arab duduk di sebelahku. Aku akan menaiki keretapi dari London pada waktu yang sama dimana dia juga akan menaiki kereta api tersebut.Walaupun sebelum itu masing-masing memberi tumpuan tetapi keadaan masa tidak mengizinkan .Selalunya di penghujung perjalanan tempat duduk mulai lengang.Entah kenapa tiba-tiba dia terdampar duduk di sebelahku pada petang itu.Orang memberi kita merasa orang berbudi kita berbahasa. Dia mengeluarkan sebuah buku cerita yang tidak berapa tebal sambil membelek-belek..Aku dapat lihat tulisan pada buku itu di dalam bahasa Perancis.Sudah menjadi lumrah bagi masyarakat Barat yang gemar membaca semasa di dalam perjalanan untuk menghilangkan bosan.Di dalam bas, keretapi, di station-station buku menjadi teman hidup mereka.


Tanpa segan silu aku membuka bicara, Dous etes-vous? Dia menjawab, "morocco". Aku bertanya lagi," Comment Vous appelez-vous? Dia menjawab, 'Hakima'. Aku memperkenalkan diriku,'je m'apple salim' . Je suis Malaysia. J'habite a portsmouth, je suis ettudiant.

Itulah perbualan aku dengan Hakima seorang gadis morocco warganegara Perancis yang bekerja di England.Berasal dari Rabat,Morocco.Di sini terdapat sebuah Istana Di Raja dan merupakan pusat pemerintahan negara.Rabat tidak jauh dari Casablanca iaitu bandar yang terbesar di Afrika Utara.Casablanca merupakan pusat perniagaan dan industri.Sebuah bandar yang lengkap dengan hotel-hotel mewah,komplek membeli-belah dan restoran yang menjadi daya tarikan pelancong asing.Casablanca merupakan pusat tumpuan pelancong dari Barat.


Dia berulang alik dari Portsmouth ke Guildford menaiki keretapi seperti aku berulang alik dari Portsmouth ke London.Walaupun jaraknya agak jauh tetapi kehadiran Hakima yang sering menemaniku semasa berada di perut keretapi membuatkan masa terlalu cepat. Di sinilah aku mula mengenali masakan enak dari morocco.Aku mula mengenali couscous dan mint tea.......... Hakima adalah guruku yang mengajar Bahasa Perancis.Kelmarin aku menerima sepucuk surat dari hakima.Dia kini telah pulang ke Perancis dan menetap di sana.Dia seorang sahabat yang baik.Setiap yang bermula akan berakhir.Kami telah menuju ke destinasi yang berlainan dan membawa haluan masing-masing.
'gambar kenangan semasa Hakima berkunjung ke rumahku'
.............Bersambung


1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete