Our Chat Room

Thursday, April 26, 2012

Telaga Hang Tuah Di Krisik,Patani,Selatan Thailand

Telaga Hang Tuah masih dalam keadaan elok lagi dan airnya bersih. Telaga ini masih digunakan lagi. Airnya bersih. Telaga ini menjadi tumpuan pelancong. Pendek kata pelancong  yang datang biasa akan singgah ke sini. Gambar yang diperlihatkan bukan keadaan asal telaga Hang Tuah. Tetapi tempatnya adalah asli. Supaya keadaannya lebih terpelihara dan bersih,dibina kepungan supaya telaga ini kelihatan kemas dan cantik. Menurut cerita orang tua-tua telaga ini tidak pernah kering walaupun musim kemarau melanda. Airnya tetap bersih,segar dan nyaman. Tidak jauh dari telaga ini ada Mesjid Krisik dan bekas tapak istana Kerajaan Melayu Islam Patani Darussalam. Sayangnya bekas tinggalan istana ini telah dimusnahkan oleh musuh

Dikatakan Hang Tuah mengali telaga ini kerana berhubung kait dengan soal keselamtan.Ini adalah kerana pihak musuh terutama Siam akan melakukan apa sahaja untuk membunuh Hang Tuah termasuklah diracun.Sebagai langkah keselamatan Hang Tuah mengali perigi untuk mendapatkan sumber air buat keperluan rombongannya.

Telaga ini terletak di simpang masuk ke Kampung Krisik.











Inilah Kampung Krisik.Di sudut sebelah kiri gambar ini, ada bangunan yang dibina bagi menaungi telaga Hang Tuah. Telaga ini agak dalam juga.


Oleh Shakir Taha


No comments:

Post a Comment