Our Chat Room

Tuesday, April 24, 2012

Semalam Di Krisik

Pekan Krisik sebelum peristiwa hitam 2004 yang memakan korban ratus anak muda Melayu Islam merupakan pusat tarikan pelancong. Di pekan ini terdapat mesjid tua yang kelihatan seperti belum siap. Ada yang mengatakan mesjid tua ini akan siap apabila Patani merdeka!

Dari segi sejarah Patani Darussalam adalah sebuah kerajaan Melayu yang bersempadankan Thailand. Thailand(Siam) sentiasa mencari jalan untuk menguasai negeri yang kaya dan subur dengan hasil mahsulnya. Ada waktunya Patani diserang dengan hebat sekali. Tokoh-tokoh ulama seperti Sheikh Daud Patani dan Sheikh Abdul Samad Al Palembangi bangun menentang dan berjihad melawan penjajah Siam. Tapi melalui tipu muslimat dan jalinan kerjasama dengan British akhirnya kerajaan Melayu Islam yang bernama Patani Darussalam jatuh tersungkur di kaki penjajah Siam sehingga kini.
Kini Pekan Krisik kelihatan sepi dan tidak bermaya.Tidak ada lagi bas pelancong yang sudi berhenti di sini.Tidak ada pelancong yang berani minum secawan kopi sambil berbual dengan penduduk tempat. Wajah Pekan Krisik klihatan masih bersedih dengan peristiwa berdarah 2004.

No comments:

Post a Comment