Our Chat Room

Sunday, October 2, 2011

HUTAN MERAPOH - PAHANG


Salam teman2. Rasanya macam lama juga tidak meluahkan perasaan di laman ni, maklumla, kita masih terikat dengan tanggungjawab dan bebanan kerja sebagai kakitangan kerajaan. Lainla halnya dengan Saudara Shakir dan tuan Salim. Cemburu gak tengok YB tu ( yang bersara )

Baru2 ni, aku dijemput oleh BPG untuk kononnya menyampaikan ceramah/taklimat kepada guru-guru zon timur ( K'tan, Tgganu dan Pahang ) mengenai Pend Alam Sekitar Merentasi Kurikulum. Mungkin ada kaitannya dgn option Geografi semasa di MPG dulu dan menjadi JU alam sekitar plak. Guru2 geografi dah makin pupus, tak banyak keluaran geografi kebelakangan ni, jadii... otai ni juga diperah keringatnya, rasa macam tak larat dah, tapi aku bedal juga.

Perjalanan seorang diri menaiki kereta memang mendebarkan sebab aku masuk hutan, bukan tempat temadun. Pokok, gaung, bukit, haiwan liar, orang asli dan bermacaam lagi aku jeling sebelah mata dari tingkap kereta. Aku teringat masa bertugas di Semporna, 2 kali kapalterbang, 1 kali pick-up dan 1 kali teksi sapu, baru sampai ke sekolah lamaku yang amat aku rindui. Berbanding tahun posting dulu 1981 dengan sekarang, tentu dah banyak berubah.

Di taman negara Sg Relau, merapuh, aku menjadi jurulatih, fasilitator dan penceramah sebab renjer perhilitan boleh menyampaikan ilmu2 hutan dan haiwan liar serta beberapa permainan alam sekitar sahaja. Babak adaptasi dari pengalaman guru2 sasar di hutan aku ambil untuk diubahsuai dalam kelas, aktiviti koko dan kegitan sekolah.
Peehhhh !!!! bunyi dahsyat beb. Tah ya, tah tidak tu ?.

Seperti semasa di Sabah, tak banyak jauh bezanya, cuma dialek harian sahaja yang lamaaa...... sudah aku endak dangar bah ! Suatu ketika aku terserempak dengan anak $@&&$#@ ( plat negeri selangor dan nombor 1 ) pada mulanya tu seronok aku tengok, tapi setelah ditegur bahawa jika ada mangsa pastinya ada pemangsanya berhampiran. barulah naik bulu roma aku, lantas aku terus jauhkan daging ranumku dari tempat itu ( hutan ). Di Pulau Pinang pun ada plat sejenis ini, tapi orang tak suka pakai. Apatah lagi kalau nombor 1 nya ada 4 berturut, lagi laa... .

Lima hari bagi orang muda macam tiadah..ba itu, tapi bagi aku agak sudah lama. Pada hari akhir kursus itu, aku bertolak keluar dari Kuala Lipis jam 4 petang dan bercadang mengambil jalan camel trofi iaitu dari Kuala Lipis via Jerantut via Temerloh via Triang via Bahau via Gemas via Segamat, Batu Pahat and back to Pontian. Sampai sekarang aku masih heran mengapa aku ambil jalan tu. Apa taknya, drive seorang, dalam hutan, gaung, gunung dan kawasan sunyi pada waktu lewat malam !! Orang sakai pun aku tak jumpa, agaknya itulah berkat kita niat bersih, doa dan tak berhenti2 mengomat-ngamitkan mulut sepanjang jalan. Sampai rumah jam 2.30 pagi. Alhamdullilahhh... selamat sampai. Bukannya apa, dahla ngilu kalau tesua jin jemblang, penunggu kampung !, binatang buas lintas jalan !, perompak ! dan yang aku risau sekali ialah kalau ada penumpang yang aku tak tahu bila masa dia naik.

Teringat aku, masa pergi ziarah Rohim Mohammed di Pulau Bumbum, masa muda tak ada ingat apa-apa pun. Mana lanun,mana ombak tinggi,mana hantu pulau, mana org2 filipin. Bila dah lanjut usia fikirnya pun macam atok dan mak bapak kita dulu. Syukurkan lah, kita dah matang.

Ok la, dah lari tajuk jauh ni ! sebelumaku melalut, salam sayangku untuk semua

1 comment:

  1. Ini sudah bagus Tuan Zahari.Aku tumpang seronok sebab rakan aku diberi kepercayaan dalam hal yang sebgini.Aku pula lebih kepada kepenggunaan dan tanaman organik.

    ReplyDelete