Our Chat Room

Thursday, May 26, 2011

Aku di SM Chung Hwa, Tenom


Aku pernah mengajar di sekolah ini. Dahulu namanya SMJK Chung Hwa. 31 tahun yang lalu. Seingat Aku di sinilah Ustaz Awang tinggal. Ustaz Awang anak Kelantan yang berkahwin dengan orang Tenom. Dia tetap dan berpencen di sini. Aku tidak sempat bertemu dengan dia sewaktu Aku melawat Tenom.

Aku hanya dapat bertemu dengan mantan Pengetua Puan Chiam yang baik hati itu. Dia masih megenali Aku.

Zaman itu tidak ada kedai koperasi. Pelajar membeli keperluan persekolahan mereka di Pekan Tenom yang kaya dengan kesunyian di waktu malam. Pada masa itu, malamnya tidak ada teh tarek. Sekali sekala makan sate Wak Khamis. Sate Wak Khamis memang sedap. Tapi sayangnya waktu Aku ke Tenom tempoh hari lalu, Wak Khamis tidak berniaga.

Secara fizikal Pekan Tenom sudah banyak berubah. Masjid tidak lagi berada di atas bukit. Sudah ada di bawah. Tapak SK Pekan Tenom tempatnya. SK Pekan Tenom ke tempat lain yang selesa

Aku tidak berjumpa dengan Cikgu Nordin,orang Johor yang isterinya wanita berketurunan Cina tempatan. Aku sempat berjumpa dengan bekas kerani,Encik Aslie yang berasal dari Kota Belud. Beliau sudah naik pangkat.

Oleh Shakir Md Taha

1 comment:

  1. Cikgu Shakir, nak cari Cikgu Zabidi yang dari Terenggau. Tak tahu dia masih di Sabah atau dah balik ke Semananjung.
    Saya Yong Say Mian Murid SMK Chung Hwa 1982.
    email saya: yongsaymian@gmail.com

    ReplyDelete