Our Chat Room

Wednesday, June 1, 2011

Di Majlis Mencukur Rambut

Bila ada majlis kenduri dan sebagainya kami selalu diundang oleh masyarakat setempat. Kami pasti hadir memenuhi undangan itu. Pastinya hari itu kami tidak perlu masak. Semua kelihatan ceria bila ada majlis seperti ini.

Menariknya bila selesai majlis kami diberikan bekalan untuk dibawa pulang. Setiap orang diberi bekalan. Kami tidak pernah menolaknya. Aku tidak pasti 'adat' seumpama ini diamalkan di Semenanjung. Ini pengalaman Aku di Tenom,Sabah.

Aku,Ustaz Awang dan beberapa orang guru lain diundang ke majlis mencukur rambut. Kami semua hadir. Ruangan rumah penuh dengan tetamu. Ada yang berserban, yang bersongkok hitam dan berkopiah putih. Majlis cukup meriah.

Majlis dimulakan. Ustaz membaca kitab berzanji. Aku difahamkan bacaan dibuat mengikut giliran. Ustaz Awang membaca agak panjang juga. Tiba-tiba kawan Aku yang seorang ini beralih tempat. Dia memilih duduk tepi tingkap. Dia memakai songkok hitam. Agak tinggi juga songkok hitamnya. Macam songkok Presiden Sukarno, mantan presiden Indonesia itu.

Aku tak kisah sangat dengan gelagatnya. Biarlah dia nak duduk di mana, asalkan selesa. Biarlah. Itu hak dia. Dia kelihatan resah dan asyik memandang ke luar tingkap. Kitab sudah beredar tangan. Kawan Aku kelihatan resah. Gilirannya hampir dekat. Dia menjejuk ke bawah. Ahh! Songkoknya jatuh ke tanah. Dia minta izin turun ke bawah. Hendak ambil songkoknya.

Majlis hampir tamat tapi kawan Aku belum naik ke atas. Hidangan mula dihidang,kawan Aku masih belum naik juga. Aku tak tahu kenapa dia tak naik ke atas rumah. Aku perhati di sekeliling rumah, namun bayangnya pun tak nampak.

Bila kami pulang dia sudah ada di rumah."Kenapa balik awal?" aku bertanya.
"Sebenarnya Aku buat-buat saja."kata Din. "Aku yang jatuhkan songkok itu."kata Din sambil senyum.

"Aku tak hafal dan bacaan pun tak lancar. Aku seganlah. Jadi Aku sengaja jatuhkan songkok itu dan terus pulang!

No comments:

Post a Comment