Our Chat Room

Wednesday, May 4, 2011

Nasir Guru Besar Cemerlang

Aku temuinya semalam dipinggir senja di sebuah restoran. Nasir Jamaluddin anak didik MPG sesi 1980/81. Gambar ini(Nasir duduk ditengah) dirakam pada tahun 1981.

Wajah yang kutemui semalam seperti dahulu. Bicaranya perlahan dan lembut. Nasir cukup dikenali sewaktu mengajar di Sabah. Seorangnya cukup peramah.

Kepemimpinannya cukup terserlah. Seorang guru besar yang terlibat dalam bahagian peperiksaan. Pun begitu beliau masih mampu mengekalkan prestasi kerjanya hingga beliau dinobatkan sebagai Guru Besar cemerlang.

Sekarang beliau bertugas di SK Sri Tasek, Tasek,Simpang Ampat, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang.

Cikgu Nasir lebih dikenali dengan panggilan 'Abang' sama ada di PPD,unit peperiksaan atau dengan kawan-kawan di Pulau Pinang.

Sewaktu pulang dari menunaikan fardhu haji dia cukup sihat. Dan malam itu aku disajikan dengan buah tamar dari Madinah yang cukup lazat. Aku pulang dengan riang ketika malam bertengkar dengan lampu-lampu dipinggir jalan.

2 comments:

  1. Aku tidak dapat mengecam wajahnya di dalam gambar.Dia orang mana?Wajahnya macam orang Sabah.Kalau aku balik Penang aku akan cari dia.Boleh kita cari'ikan bakar'.Semalam aku makan malam di Restoran bersama kawan lama yang aku tidak jumpa lebih 20 tahun dekat Giant Shah Alam.Umur baru 42 tahun tapi beli kat Bukit Jelutung.Dua tiga kerja tukar dan akhirnya buat busines sendiri.Nasib menyebelahi dia.Ruang makan'packed'.Dulu makanan'original'sekali makan nak 'dua kali'.Aku lebih suka makan di rumah.makanan sekarang banyak yang tidak tercemar dan banyak preservatives'.Elakkan makan di luar untuk kesihatan.Umur 50an ke atas kurangkan lemak dan makanan berkolestrol tinggi.

    ReplyDelete
  2. Salim,bila balik Penang nanti aku bawa Tuan jumpa dia. Dia orang Perak kalau tak silap aku.

    ReplyDelete