Our Chat Room

Sunday, April 18, 2010

Kawanku Dari Pekan Kecil Melalap




Pekan Kecil Melalap di terletak residensi pedalaman Sabah. Pekan yang terdekat dengannya Tenom.Kalau tak silap Aku jaraknya dari Melalap ke Tenom kira-kira15 km.




Di sinilah kawan Aku tinggal bersama dengan isterinya Kamariah. Pasangan ini belum lagi dikurniakan cahayamata semasa Aku berada di Sabah.


Beliau cukup peramah. Demikian juga dengan isterinya. Aku kalau tidak ke rumah Wak Karta, kalau tidak ke Kota Kinabalu,kalau tidak ke Kemabong,kalau tidak ke airjun Kalang maka rumahnyalah menjadi sasaran.





Hampir setiap hari minggu Ustaz ini akan turun ke Pekan Tenom. Hari minggu ada "Tamu".

Dia pasti membeli banyak barang dapur pada hari itu.


Aku bila pergi ke rumah Ustaz Zainal selalu pergi dengan Cikgu Zakaria,Cikgu Muhammad(Allahyarham semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya) dan Cikgu Talib.

Dan kadang-kadang Cikgu Napiah Mat(sekarang Pengetua di SMK Saujana Indah,Pulau Pinang)juga turut pergi sama.
Bila kami ke rumah tiada siapa dibenarkan pulang sebelum makan tenghari. Ini satu kesemestian. Hidang tengahari ayam masak cili api. Ayam peliharaan Ustaz. Dia sendiri yang sembelih ayam itu. Ada ulam dan pucuk ubi rebus. Ada sambal belacan.

Suatu petang,kalau tak silap petang Jumaat. Beliau datang ke kuates Aku.
Salam disambut.
Kata bersahut.
"Cikgu Shakir ada dirumah".
"Ada,masuklah."
"Saya nak minta tolong Cikgu Shakir belikan tiket balik ke Semenanjung." katanya dengan penuh harapan.
"Mana Cikgu Shakir?
"Tidur di atas,kejap lagi bangunlah dia".
Kuates kami ada tiga bilik.
Bawah satu bilik.Agak sempit.
Tingkat atas ada 2 bilik.
Aku nampak diraut wajahnya terlukis keresahan yang amat sangat.
Sengaja Aku membiarkan keresahan itu merebak

"Cikgu Shakir belum bangun lagi".
"Sekejap lagi Asar bangunlah dia.
Ustaz kita solat dahulu."

Kami solat bersama.
"Saya nak naik atas jumpaCikgu Shakir"
"Tak payahUstaz."
"Sayalah yang Ustaz cari tu............."
"INIIII, Cikgu Sha...
"Sayalah"
Kami ketawa besar.

Oleh Shakir Md Taha

4 comments:

  1. Shakirrrr...you really can recall those days punya peristiwa...seronok saya membacanya...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Siti sudi baca dan komen.

    ReplyDelete
  3. wah tuan masih ingat lagi syabas daya ingatan yg hebat, satu peritiwa yg patut diingati.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih Tuan Zainal sudi baca dan komen.

    ReplyDelete