Our Chat Room

Friday, May 14, 2010

Dari Kota Ke Desa

Kelmarin aku berjalan ke kota.
Mencari sekeping keikhlasan.
Maaf ya Encik, kami hanya menjual mimpi.

Mungkin di desa ada,fikirku
Encik dari Kota ya?
Di sini kami hanya menjual yang terlaris!
Menjual mimpi!

Di kota
di desa
satu jawapan yang sama kuterima
Menjual mimpi.
Aku bersabar lagi.

Mungkin ada syarikat gergasi yang mahu memproduksi keikhlasan
Di kaunter aku bertanya........
Encik,sampai kiamatpun tidak ada.
Kami hanya memproduksi mimpi.
Ini jaminan syarikat
Kami mampu menghasilkan mimpi terbaik.

Aku singgah di mesjid
Waktu solat sudah tiba
Habis solat aku bersalam dengan seorang tua
Berwajah putih berseri
Senyumnya megar sekali.

Anakku,aku tahu kamu mencari keikhlasan
Di kota,di desa
Semuanya terlalu payah
Tetap ada,anakku
Di dalam dirimu!
Di dalam diriku!


Oleh Shakir Md Taha




No comments:

Post a Comment