Our Chat Room

Thursday, April 21, 2011

Harganya hanya RM9.90 sen

Berkali-kali Shahrun Al-Tipuing datang dengan kereta toyota putihnya ke Taman Kinalee tapi tidak dapat berjumpa denganku.Pada masa itu tidak ada handset canggih macam sekarang.Telepon rumah pun tidak ada.Walaupun kereta aku tersadai di dalam porch tapi bayang dan kelibat aku dia tidak nampak ..'Dok peluk bini kot,keluh Shahrun Al-Tipuing sambil mulutnya maki serapah.Setiap kali dia datang bersama kereta putihnya, rumah aku pasti sunyi sepi.Aku mesti menghilangkan diri.Pintu diketuk berkali-kali tapi aku tetap berdiam diri.Kalau aku buka alamat nak mampus....

Suatu hari nasib tidak menyebelahi aku. Malang sungguh petang itu.Hasrat hati untuk keluar menjemput bini yang bekerja di MayBank Sinsuran disekat oleh sebuah kereta Toyota putih milikAl-Tipuing lalu tersadai di belakang keretaku.Sambil keluar gaya seorang ahli korporat(bukan keparat) dia terus menyerbu ke arahku. 'Berpuluh kali aku mai cari hang.... tapi tak pernah jumpa', Shahrun Al-Tipuing bersuara dengan nada geram..Aku tergaman.Aku berdolak-dalik memberi penjelasan.Tapi melalui raut wajahnya dia tahu aku tidak bercakap benar'.Aku ada bawa 'bekas air' yang hang pesan hampir sebulan, sambil menghulurkan bekas air kepadaku'.Aku ada bawa macam-macam kalau hang berminat,sambil menunjukkan barang-barang di dalam bonet keretanya. 'Nak hutang bayar sikit-sikit pun ta apa..,nak bayar cash pun boleh,suaranya sedikit merayu.Untuk tidak menghampakannya aku pun order satu barang.
'Aku nak bekas air dan berapa harganya?,tanyaku.'Harga RM9.90.'Takkan 10 kali mai rumah hang hang cuma beli RM9.90 sen sahaja, "Duit minyak aku pun tak lepas',keluh Shahrun Al-Tipuing meminta simpati.Dia agak kecewa cuma dapat RM9.90 dan untuk isi minyak kereta pun tak lepas.

Petang itu aku kena keluarkan juga RM9.90. Dia memujukku berkali-kali untuk membeli lain-lain barangan yang dia bawa tapi aku menolak dengan berbagai-bagai alasanDia berjanji akan membawa satu barangan istimewa yang tidak terdapat di kedai hanya melaluinya.Sejak itu berkali-kali dia ke rumahku,aku meloloskan diri dan senyap di dalam bilik seolah-olah rumah itu tiada penghuni.Dia pasti maki hamun dan di dalam hatinya berkata,'celaka, siang-siang pun dok peluk bini sampai tak ingat dunia. Siang-siang peluk bini dapat pahala tapi kalau jual barang tipu orang dosa besar.Kalau tak percaya tanya Tuan Shakir atau Tuan Badar member baik Shahru Al-Tipuing......
Lebih 30 tahun aku tidak berjumpa dengan Shahrun Al-Tipuing.Mungkin dia dah jadi 'Toke Besak'..........atau bergelar Dato Shahrun Al-Tipuing.

1 comment:

  1. Akupun dah lama tak jumpa Shahrun At Tipuing ni.Entah hidup,entah mati. Macam2 barang dia nak jual kat Aku. Haram satupun Aku tak beli.Badapun kena kencing dengan dia,kah,kah,kah,kah

    ReplyDelete