Our Chat Room

Sunday, April 24, 2011

Mari Kita Turun Ke Ladang





YB. Dato'Dr. Hj Hamdan Mohamed Khalib ADUN Tajung Dawai merasmikan penutupan program membuat baja organik yang dianjurkan oleh Rural Citizens
Ir.Abd Wahab(berbaju kuning) daripada kumpulan Wargakilang,sebuah pertubuhan NGO yang aktif dengan kerja-kerja kesukarelawanan dan kebajikan
YB Dato' Dr.Hamdan bersama Ustaz Kamaruddim









Turun ke lapangan setelah minda diisi dengan teori. Segala yang dipelajari dipraktikan di sini. Tanah dirantau ini cukup subur. Seperti kata pujangga Dr. Hamka tanah di rantau ini adalah secebis tanah daripada sorga. Tanahlah.isyallah ia akan tumbuh. Tanaman yang menggunakan baja organik lebih selamat dimakan dan mampu memelihara kesuburan tanah. Tanah tidak rosak.

Tanah perlu dijaga.

Tanah adalah kita.

Rosak tanah rosaklah jiwa raga kita.

Menaman sayur-sayuran dan buah-buahan dengan baja yang kita hasil dapat mengurangkan kos belanja dapur. Makanan lebih lazat. Sayur lebih sedap dan ranggup. Persekitaran lebih bersih dan ceria.

Anda pasti mendapat hembusan udara segar dari pohon-pohon yang ditanam. Mata lebih bercahaya dan terang dengan melihat daun-daun yang menghilau.

Kita tidak menggunakan racun dan bahan kimia yang merosakan alam sekitar. Ini bagi memastikan tidak berlakunya kemudharatan kepada makhluk dan alam sekitar.

Sebagaimana yang disabda oleh Rasullullah s.a.w. "La dharara wa la dhirara".

Oleh Shakir Md Taha

shakirtaha@gmail.com


No comments:

Post a Comment