Our Chat Room

Wednesday, September 21, 2011

MISMAN


Sepanjang ingatan aku Misman tidak banyak bercakap. Mudah senyum bila berjumpa dengan kawan-kawan. Orangnya berbadan tegap dan sasa. Selalu berketayap hijau semasa di MPG. Berkahwin dengan Siti Rukiyiah. Mereka tinggal di Johor sekarang.

Semasa di Sabah(1982) kalau tak silap aku,mereka tinggal di Beaufort, Sabah. Rumahnya selalu menjadi tempat persinggahan. Ada yang tumpang tidurnya.Ada yang tumpang bersalin(beranak). Pendek kata rumah Misman sentiasa dikunjungi tetamu. Cuma sahaja yang tidak pernah singgap di rumah Misman. Bukan apa-apa. Ada selalu terus ke Kota Kinabalu. Kalau singgahpun sekejam sahaja. Sekadar pusing-pusing melihat pekan Beaufort.Waktu itu pekan Beaufort macam pekan 'cowboy'. Tak banyak yang menarik dan selalu diserang banjir.

Tuan Yusof selalu singgap di sini selepas dia kawin.Selepas solat Jumaat dia akan turun dengan keretapi dari Tenom.Hampir setiap minggu dia turun ke Beaufort berjumpa dengan Aminah. Di rumah Misman telah Yusof selalu bersantai dan 'bersidai' bersama Aminah. Misman dan Siti Rukiyiah dengan senang hati menerima rakan dari MPG. Pendek kata rumah mereka macam asrama.

Sekarang ini kesihatan Misman merosot. Dia diserang penyakit kencing manis. Ada waktunya dia pengsan. Walaupun begitu dia masih tetap senyum bila kawan-kawan datang menziarahinya.Itulah keistimewaan Misman

Oleh Shakir Taha

No comments:

Post a Comment