Our Chat Room

Monday, September 19, 2011

Ramlan Aziz Dan Sally@Salina


Pagi ini aku menelefon Ramlan. Talian telefon tidak baik. Suara dia dan suara aku macam tidak kedengaran. Sekarang dia bertugas di Kementerian PengajianTingi. Pada mulanya dia tidak begitu perasaan aku. Dia ingat pegawai dari kolej mana. Mulanya dia bercakap perlahan dan berhati-hati juga.Bila aku perkenalkan diri,perbualan jadi rancak dan menarik.

Aku kenal Ramlan Aziz semasa di MPG. Dia dengan aku masuk kolej tahun yang sama, 1979. Dia seorang yang mudah didekati. Seingat aku kerap kebiliknya. Aku ke biliknya kerana melihat dia membuat 'layout' majalah Maktab Perguruan Gaya. Dia ditugaskan sebagai Ketua Pengarang.

Semasa di maktab aku lihat dia cukup rapat dengan anak gadis dari Kota Belud. Berjalan bersama.Makan bersama. Maklumlah dia dengan sumandak itu opsyen yang sama. Opsyen Ilmu Hisab. Ramlan orang Perak. Kawan Ramlan, Yusof Maulutpun orang. Tapi Si Usop ini mengaku dia orang Johor. Orang Kluang. Semua orang di kolej percaya. Dia menggunakan alamat: Kg.Mengibut Bt.4 Kluang,Johor. Tapi bila dia bercakap Inggeris, Inggerisnya keJawaan.

Ramlan Aziz berkahwin dengan Sally@Salina.Bila aku bagi tau yang Ramlan kawin dengan Sally,Che terkejut."Betul ke? Che Li ketinggalan keretapi. Kata Che Li,"Aku tahulah mereka tu rapat. Tak tahu pula dia kawin dengan Sally." Kesian kawan ku ini. Baru tahu perkembangan Ramlan.

Aku sendiri belum berjumpa dengan Ramlan dan Salina. Sudah 30tahun lebih aku tidak berjumpa dengan mereka. Tuan Salim Ismail ada berjumpa dengan Ramlan. Che Li Dinpun sudah berjumpa dengan Ramlan. Cuma aku sahaja yang belum berjumpa dengan dia. Hajat hati nak jumpa.Jika diizinkan Tuhan,isyaLlah boleh jumpa,demikianlah kata Saemah Hasan kepadaku baru-baru ini.

Oleh Shakir Taha

No comments:

Post a Comment