Our Chat Room

Sunday, September 11, 2011

Normadiah Naemat Yang Aku Kenali


Tidak banyak yang Aku ketahui tentang Normadiah. Beliau datang ke MPG pada 1980 sebagai guru pelatih. Wajahnya kelihatan tidak ceria.Seperti orang sedih. Mengingatkan sesuatu. Pastinya Aku tidak tahu punca kesedihan kerana Aku tidak pernah bertanya. Tapi aku cukup yakin dia sedih. Seingat aku Normadiah tidaklah bertudung seperti sekarang. Sekadar bersekaf sahaja.

Dia orang kuat nasyid Maktab Perguruan Gaya. Dan kalau tak silap Aku guru penasihat nasyid waktu itu, Ustaz Ali. Aku tidak pasti adakah masyid maktab ini membuat persembahan di mana-mana. Itu aku tidak tahu sungguh. Normadiah tentu tahu. Dia yang boleh menceritakan segala-segalanya.

Khabarnya semasa di maktab beliau telah bertunang. Itu juga aku tidak pasti. Aku tidak pernah bertanya hal itu. Normadiah sahaja yang tahu. Mungkin rakan sebiliknya,Fauziah Mahmud tahu. Itupun aku tak tahu.

Sekarang Normadiah sudah berkahwin. Beranak dan bahagia bersama suami tercinta. Ungkapan yang selalu disebutnya,"Hingga hujung nyawa." Aku suka dengar ungkapan kumpulan Alleycat yang berbunyi,"Hingga akhir nanti."

Oleh Shakir Md Taha

No comments:

Post a Comment