Our Chat Room

Thursday, March 8, 2012

A. Aziz Ali

A.Aziz Ali(kiri) berasal dari Perak. Selepas tamat pengajian beliau dihantarbertugas di SMK Mentailang, Tenom Sabah. Beliau tidak lama mengajar di Tenom. Selepas itu beliau mengajar di SMA Limauan,Papar. Sekolah ini berasrama penuh. Di sini boleh dikatakan pelajarnya terpilih.
Aku bila turun ke Kota Kinabalu sering juga singgah dan bermalam di sini.

Bila di Kota Kinabalu Aku sering cari Ln Kopral Azizan. Dia orang kampung Aku yang berkahwin gadis Melayu Brunei.Dia bertugas di bahagian siasatan jenayah. Dia cukup minat dengan sajak-sajak Dr. Usman Awang dan pernah belajar menulis sajak daripada penyair besar itu.

Semasa di maktab A.Aziz Ali sering mengajak Aku ke Kepayan. Di sini ada ASP Redhwan Aslie. Beliau juga seorang penulis yang kemudiannya melanjutkan pelajarannya di Universiti Kebangsaan dengan perbelanjaan sendiri.

Aku difahmkan A.Aziz Ali bertugas di Parit Buntar,Perak.Sehingga kini Aku belum pernah berjumpa dengannya.

Oleh Shakir Md Taha.


No comments:

Post a Comment