Our Chat Room

Monday, March 5, 2012

'Gathering' Alumni MPG

Aku terbaca dalam suatu ruangan di fb MPG tentang 'gathering' alumni MPG yang tidak menjadi kenyataan. Penubuhan persatuan setakat ini 'mandul'.Aku tidak mahu memberi apa-apa komen tentang tidak menjadinya pertemuan ini.

Aku fikir kalau hendak buat secara besar-besaran tidak menjadi masalah. Apa yang penting ialah kesungguhan kita dan komitmen untuk bertemu.

Aku melihat pada kesungguhan dan komitmen yang kian menipis dan segala macam alasan yang diberi. Mungkin kawan-kawan sibuk dengan segala urusan kerja yang perlu dibereskan.

Sekarang ramai kawan kita yang sudah jadi orang besar.Orang besar selalu sibuk. Selalu ke sana sini.Terbang sani sini.Kalau hantar mesej pun tak dibaca. Tak dibalas.Telefonpun tidak diangkat.Begitulah sibuknya kawan-kawan kita sekarang. Aku cuma nak peringatkan Tuan-tuan dan puan-puan semua. Masa kita bertemu dahulu tahun 80an. Sekarang tahun 2012.Banyak bezanya Tuan.Dahulu cuma cikgu lepasan maktab. Sekarang sudah ada BA,MA dan Phd. Kita jangan lupa pada kata Biduanita Negara, Saloma,

"Anak punai anak merbang
Anak sungai lagikan berubah
Inikan pula hati orang"....

Semua ini kena ambil kira.Jangan silap sapa kawan-kawan kita. Kalau dia ada 'title' Datuk,panggillah dengan gelaran.itu.Jangan panggil 'hang'.Panggillah Tuan ................ Kalau dia ada Dr.,jangan lupa panggil Tuan Dr.Tapi semasa aku belajar di luarnegeri hal ini depa tak ambil potpun.Tapi jangan lupa kawan-kawan,kita di Malaysia ni lain sikit. Bukan lain sikit,lain banyak. Malah 'rangking'universiti kita pun terlepas ke hulu mana pun tak tahu. Universiti yang no.1 dalam Malaysia tersepok ke angka 600 ke atas dalam dunia!

No comments:

Post a Comment