Our Chat Room

Friday, March 9, 2012

Kota Mekah





Salam untuk semua bekas warga PIS 79/80 dan ex-gaya 79/80.Saya selamat kembali ke tanahair selepas berada di Mekah selama 15 hari.Semoga amalan diterima oleh Allah s.aw.Saya menaiki pesawat Emirates A380 800 pesawat yang terbesar bersama-sama jemaah dari seluruh dunia.Singgah di Dubai Aiport selama 4 jam.Saya tinggal di Medinah selama 3 hari.Cuaca di sini sejuk dan nyaman macam cuaca di UK(spring)Dapatlah saya beramal ibadat di Masjid Nabawi dan berkunjung ke Makam Rasulullah SAW serta Khalifah Abu Bakar,Saidina Umar,Raudhah dan Medan Perkuburan Baqi.Di sekitar Medinah saya sembahyang di Masjid Quba,melawat Jabal Uhud,Masjid Dua Kiblat dan Medan Perang Kandak dan berbelanja( sedikit sahaja bah....) di pasar tamar.Saya juga dapat melawat Jabar Nur,Jabal Thur,Arafah Muzdaliffah,Mina.Saya juga sempat melawat Muzium Sejarah Makkah serta ladang ternak unta.Di Medina saya isteri,abang dan Kakak saya menetap di Mubarak Silver Hotel yang agak selesa.Di Mekah saya menetap di Al-Salah Palace Hotel yang tidak jauh dari Masjidil haram,Kota Mekah.
Raudah ialah sebuah tempat di dalamMasjid Nabawi,Medina yang dibatasi dengan tiang-tiang putih.Di anggap sebagai suatu tempat yang mulia,pernah disifatkan oleh Nabi s.a.w sebagai sebuah kebun di antara kebun-kebun di Syurga.

Masjidil haram dimana letaknya Kaabah yang mulia.Satu solat di sana menyamai seratus ribu solat.Masjid yang tertua di dunia dari zaman Nabi Ibrahim a.s hinggalah ke zaman ini.

Arafah adalah padang pasir yang luas dikelilingi bukit-bukit 25 km dari Kota Mekah.Menurut riwayat Nabi Adam dan Hawa,setelah turun dari syurga telah bertemu di padang Arafah dan berkumpul di Jabal Rahman.Ada jemaah yang datang ke sini meminta dipercepatkan jodoh dan ada juga yang meminta di tambahkan jodoh. .Jangan lepas peluang....

Jabal Nur...sebuah gunung yang sederhana tinggi lebih kurang 6km dari Kota Mekah.Di puncaknya yang agak menurun sedikit terdapat sebuah gua bernama Gua Hira'tempat di mana turunnya wahyu pertama kepada Nabi s.a.w.

Jabal Nur......sebuah gunung yang tertinggi di antara gunung-gunung yang berada di sekitar Mekah. Di lereng puncaknya terdapatGua Tsaur yang menjadi tempat persembunyianNabi s.a.w bersama sahabatnya Abu Bakar r.a dalam perjalanan mereka berhijrah ke madinah.Nabi s.a.w mengambil masa selama 1 minggu menaiki unta dari Mekah ke Medina.Saya cuma mengambil masa 5 jam menaiki bas ekspress ke sini dengan jaraknya lebih 400km.Betapa sukarnya kehidupan pada zaman nabi s.a.w menyebarkan Islam. Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Mekah mengambil masa kurang dari 1 hari.


2 comments:

  1. Dalam keadaan susah payah Nabi s.a.w. membangun dan menyebarkan. Zaman kita cukup senang dan mudah.Itupun orang masih merunggut.Sedih.

    ReplyDelete
  2. Aslam Walikum ...Thanks for sharing.Really enjoyed to see your posts! nice blog!
    Silver Jewelry Manufacturer

    ReplyDelete