Our Chat Room

Wednesday, March 9, 2011

AKU DIA dan LAGU.




Sejak kita berpisah wajahmu hilang entah di mana..Aku semakin resah. Antara kita ibarat langit dan bumi. Kau ibarat merak kayangan.Aku pula ibarat gagak di rimba.Aku berasal dari sebuah desa yang masyarakatnya hidup miskin . Kemiskinan itu membuat aku tabah dan berani menghadapi cabaran.Aku sering ke sawah bermandikan lumpur. Menangkap anak-anak ikan haruan, keli dan puyu yang melompat-melompat di kali yang tenang.Sebuah danau kecil beratap rumbia yang dibina oleh ayahnanda tempat aku melepas lelah . Di situ juga tempat aku mematikan keringat yang tidak pernah mengerti tentang keletihan.Aku anak kampung.Anak kampung bersifat waja.Anak kampung berani dan tabah menghadapi dugaan. Anak kampung adalah jaguh.Anak kampung jaguh silat. Aku sering membuat persembahan 'silat pulut' di majlis kahwin.Tapi aku tak mahu jadi jaguh kampung.Bukan. Aku tidak mahu jadi ayam kampung.Jaguh kampung tak akan ke mana-mana. Sejak dari kecil lagi tertanam sebuah impian yang tidak pasti.Aku ingin bermandikan salji putih.Aku ingin mengepal salji dan melontar jauh ke arahmu.Aku ingin memeluk tubuhmu yang putih bak salji.Aku suka lihat episod 'little house on the prairie.'Di situlah kita membesar anak-anak yang tersayang.


Aku sering menceritakan tentang kehidupan dan keindahan kampung. Aku akan bawa kau berbicara tentang pacat dan lintah.Di sawah banyak pacat dan lintah.Di swimmiming pool pun ada lintah.'Lintah darat.'Kalau yang ada penyakit boleh berbekam dengan lintah.Kalau ke tokoh jamu di Chow Kit Road boleh beli 'minyak lintah'.Lintah asal dari kampung.Di kampung ada sawah dan sungai mengalir tenang.Di dalam sungai ada anak-anak ikan.Anak belut pun ada . Shakir suka makan 'sup belut'.


Akhirnya kau tertarik dengan madah-madah indah yang aku lemparkan kepadamu tentang kehidupan di kampung. Manakan sama hidup di countryside dengan di kampung.Di sana ada ladang dan cottage yang cantik.Rumah kampung berdindingkan papan dan buluh.Orang kampung berendam di sungai dan minum air telaga.Orang kampung bermandikan keringat demi sesuap nasi.Itulah aku anak kampung.Bukan jaguh kampung.
Kedatanganmu ke daerahku lebih 25 tahun yang lalu membuka episod baru dalam sejarah hidupku .Mahligai pertamaku telah hancur tika itu .Kau terbang tinggi dan jatuh di lembah sunyi.Akulah penyambutnya. Kita ibarat merpati dua sejoli yang belum pasti arah tuju.Aku telah mengikat kaki kirimu dan kau mengikat kaki kananku.Kita sama-sama menuju ke satu arah yang samar-samar.Di sanalah kita tenggelam.
Selepas terpadu kasih sebutir permata telah lahir dan menjadi cahaya di dalam hidup kita buat seketika..Cahayanya masih bersinar walaupun dilindungi awan.Ingatanku padamu tidak pernah hilang walaupun kau jauh di mata.Itulah zuriat pertama kita yang lahir dari perasaan kasih sayang yang tidak ikhlas.Akhirnya kita kehilangan segala-galanya.

1 comment:

  1. Aku suka beli minyak belut yang Tuan Salim jual.Tuan Salim ada jual minyak belut. Beli satu,free satu.

    ReplyDelete