Our Chat Room

Friday, March 11, 2011

Nanaman Osman- Peminat No. 1 P.Ramlee

Nanaman Osman dengan koleksinya berjumlah 100 buah lebih
Sebahagian daripada koleksi dalam simpanan Nanaman Osman
Keratan akhbar yang ada dalam simpanan Nanaman

Nanman Osman peminat nombor satu Seniman Agung Allahyarham P.Ramlee tidak pernah lepas daripada ingatannya. Siang dan malam P.Ramlee tidak lupus dari ingatanya. Tetap menjadi ingatan walaupun orang lain sudah banyak melupai P.Ramlee. P. Ramlee tetap menjadi pujaannya siang dan malam walaupun P. Ramlee sudah tiada di dunia. Tapi bagi Nanaman Osman hanya ada satu sahaja P. Ramlee di dunia ini. Kata pujangga Melayu, patah tumbuh hilang bergaanti.Tapi bagi Nanaman Osman patah tumbuh itu tidak sama. Yang hilang berganti tetap tidak sama.

Semua tulisan tentang P. Ramlee Nanaman dapatkan daripada pelbagai sumber. Kebanyakan sumbernya daripada surat khabar. Walaupun Nanaman jarang membaca akhbar tapi pihak pengedar akhbar atau majlah pasti akan menyimpannya untuk Nanaman Osman. Nanaman pasti membeli surat khabar atau majalah yang memuatkan cerita tentang seniman pujaannya. Tidak ada siapa yang menyuruh atau menggalakan Nanaman Osman berbuat demikiaan. Beliau berbuat kerana sayang dan kasihnya kepada P. Ramlee.

Beliau membuat kerja koleksi ini dengan mengeluarkan wang dari sakunya sendiri. Tidak ada siapa-siapa yang memberikan sumbangan dana kepadanya. Semuanya atas minatnya dan kasih yang mendalam terhadap P. Ramlee. Beliau sanggup melakukan ini semua. Itulah dia Mohd Khir Bin Abd Hamid atau lebih dikenali dengan nama glamornya Nanaman Osman.

Oleh Shakir Taha



No comments:

Post a Comment