Our Chat Room

Wednesday, June 2, 2010

Aku Tak Mau Jadi Cikgu




Episod 1 : Aku Nak Balikk... !!!

Se awal umur 19 tahun, aku telah meninggalkan kampung halaman kerana menyahut panggilan Maktab Perguruan Gaya, Kota Kinabalu. Sabah. Aku tak minat nak jadi cikgu, tapi apa nak buat ! ayahanda dan bonda yang suruh, ikut aje laa..

Di airport KK, aku disambut dgn baik dan senyum simpul oleh Majlis Pelajar MPG. Tappiiiii...... sampai aje di maktab.. tu diaa... !!! beg aku tah ke mana !, senyuman mesra dia org tadi tu tah ke mana !!. AKu diseret ke hulu ke hilir oleh seniur2 yg lapar lagi ganas !. Dia org ni bukan saja orentet, malah ragging gila punya. Main saiko dan marah2 aje kerjanya. bayangkan, dari subuh hari aku bertolak dari rumah dgn linangan air mata ayah ibu dan adik2, tiba2 macam ni pulak jadinya. Jam 12 tgh malam, baru aku dapat ke bilik penginapanku iaitu Bilik 004 atas LG. Lembik aku dikeroyok seniur2 tu. Aku Nak Balikk... !!!!

Kau org pun dah rasa macam mana kita diganyang. kalau la aku ada kekuatan luarbiasa, org2 mcm King Rudra, Nomad Tuaran, Ghani Kota, dan ramai lagi seniur bengis yang aku dah erase nama mereka dlm memori ku, akan aku fire dgn kuasa ultraman - teknik silang tangan berhambur bunga api pd mereka. Tapii... apa kan daya, aku hanya manusia biasa2 aje. Lemah dan tak berdaya maya. Sebab tuuu... Aku Nak Balikk... !!!!!

Namun, aku insaf, biarpun aku pernah memaki hamun mereka dalam hati, mendoakan mereka dihancurkan dari bumi ini, mengharap agar mereka tidak selamat hidup dan byk lagi kata2 nista dan sumpah seranah yg tak gamak aku katakan di sini setimpal dgn apa yg telah mereka lakukan, mereka ni baik ! ( baik ada makna tu ) mungkin takut dipulau atau didendami selepas itu. Ada ramai seniur yg baik dan bersopan seperti abang seniur sebilik ku iaitu abg mastan ahmad of Weston dan abg ali Ghaffar of Beaufort. Seniur2 kadazan dusun yg offer aku rasa air tapai dalam tempayan kecil yg disedut dgn batang betik. Aku tak minum, cumaa jamah sikit aje sebagai tanda persahabatan. Eeeeeee... haaa... Abasi Montok Liauu.... ( agaknya la tu ), mcm telinga kena tampar kucing, berdengungggg.... ingatkan mcm tapai di kampung, lain rupanya.
Malamnya, aku dah kira duit simpanan akaun bank simpanan pej pos, cukup tambang fligt ekonomi malam. Aku nekad... Aku Nak Balikk... !!!

Aku tanya pd abg Ali Ghaffar, macam mana nak pergi KK, ambil duit simpanan, dan booking tiket MAS. Aku tak tahan lagi dah, nak balik.. Nahhh.... kau !, kena taskirah aku olehnya. Jgn begitu, jgn begini, nanti itu, nanti ini, nyesal la, sabar la, dugaan la, tak jantan laaa.. . Hisshhhh.... lemah pulak aku dibuatnya !. Tak cukup dgn itu, dipanggilnya pulak yaa maulana janggut ( opsyen matematik ), taskirah lagiiii..... . Terkedu aku sampai jam 4 pg. Sikit lagi ni karang, nak kena hadap seniur2 buas tu.

Alhamdullilah, tamat juga akhirnya orentasi setelah sebulan lebih. Pada masa tu, MAS mogok. Tiada flight ke Sabah dr Semenanjung, sbb itu ramai freshie terkandas dan belum sampai. kami yg sampai awal ni, jgn katakan garing, hangus dan rentung dibakar seniur. Biarpun tamat orentasi, masih tersemat di hati, Aku Nak Balik !!

Abang2 seniur yg pernah meragging aku, aku pohon ampun dan maaf kerana telah menyumpah, memaki seranah serta mendoakan yg tidak baik buat kalian. Terfikir pulak aku, aku jauh lebih zalim dari mereka yg menyakiti hati aku ketika itu. Jika sumpahan ku dan rakan2ku ( kalau menjadi ) membuatkan hidupmu susah dan perit, aku pohon maaf. Ampunn.. Ampunn.. Ampunnn.... !!!. Untuk pengetahuan seniurku, aku dah maafkan kalian 6 tahun kemudian, setelah aku pulang ke Johor.
Akhirnya... Aku Dah Balikk... !!!!!

....bersambung, Episod 2 : aku Tak mau Jadi Cikgu !!

Luah rasa terpendam semasa freshie 79/80
Zahari Ab Manan - PMIA.


6 comments:

  1. Zahari,Normat dan Ghani dah meninggal dunia! Al-Fatihah. Tapi dengan dua orang senior aku lawan.Aku ajak lawan bertumbuk.Syarat,kalau aku tak mati,jaga kau. Selepas itu dia tak kacau aku lagi. Jumpa aku dia tak cakap apa pun.Ghani pun biasa saja dengan aku. Aku pun tak tahu kenapa.Normat Siliu pun begitu2 sahaja.Cuma yang seorang itu sahaja.Aku bagi tau dia aku keturunan Bugis.Tak takut mati.Ombak dan laut itu mainan aku.

    ReplyDelete
  2. Yang mana satu zahari? yang dok sebelah bang omarKe? Aku sudah lupa wajahnya.Mungkin terpisah terlalu lama.Aku cuma dapat bayangkan zahari yang bukan zahari di dalam gambar itu.Syabas saudara semoga dapat menulis cerita lama yang cukup interesting.Ada cerita baik dan ada tak baik.semua itu adalah sejarah dalam hidup kita.Hidup stereotype tak seronok. mesti ada caca merba.Nak dengar kisah Wan Zainuddin yang sudah menjadi PR Sabah.Tentu banyak kisah-kisah yang dia alami.

    ReplyDelete
  3. Sama le kita Zahari ooi, aku pun tak mau jd cikgu tapi dah terjadi, jadi lah, apa nak buat..... ramai kawan-kawan aku pun heran, camna aku boleh jd cikgu .... Mamsin jadi cikgu, he he he!!!

    Cerita zaman mula pegi Gaya dulu memang masih terpendam di hati. Aku sampai lewat, selepas Minggu Orientasi, kalau tak silap, 1 minggu selepas ... sebabnya bila dapat tawaran aku tak mau pegi, tapi fikir punya fikir, finally buat keputusan pegi lah jugak. Kalau nak cerita kes-kes kena oriented/ragging memang tak tercerita la, ikutkan hati aku nak BUNUH dia orang tu!Nama-nama : Normat Silui, Edward Koju dan lain-lain masih fresh dlm ingatan aku, depa ni bukan nak oriented/rag biasa tapi macam sengaja kerana aku orang ...... Ramiji, Buang, Kamarulzaman, ok dgn aku. Sebab aku sampai lewat tak kena mana senior, mana junior, so ada yg junior pun nak ambil kesempatan, bila aku tau, rasa macam nak bagi penendang! Aku boleh trima orientation/ragging biasa tapi bukan macam dendam atau nak tunjuk ..."ini tempat aku ...!"

    Aku pun macam kau jugak, after a few days, aku pegi jumpa Amalados, nak ambik balik borang perjanjian dan nak cabut balik, duit utk tiket ada la sikit-sikit lagi. Tapi member-member dan geng-geng surau banyak advised aku against it.

    Nostalgia ...............

    ReplyDelete
  4. Bila cerita fasal ragging ni aku rasa aku terselamat kerana aku dikawal oleh arwah Ghani.Dia yang banyak bantu aku hinggakan aku tidur di tempat dia.Arwah Normat cukup garang tapi aku relax aje.Tapi masa tu teringat nak cabut lari jugak.Walaupun aku dah berada 6 bulan di Gaya tapi masih nak belah.... Suatu hari aku jumpa Bakar Don. Dia kata kat aku awak ni jantan ke betina? kalau jadi jantan mesti berani.Masa tu aku tengah gila Ibu....ha,ha,ha badan saja kat sabah tapi hati nun jauh di semenanjung.Mujurlah aku kaki surau masa tu kalau tidak, tak ada siapa yang nak nasihat aku.Orang kuat surau masa tu Azmi, arwah Taha,Eswan Keliwan dan ramai lagi aku tak ingat banyak yang beri nasihat.Walaupun aku setiap cuti penggal balik ke semenanjung.Assignment pun jarang buat tapi akhirnya dapat jugak sijil.semua itu kenangan manis masa di Gaya.Masa tu umur aku 23 tahun tapi kini dah masuk 55 tahun.Tapi masih steady.Kalau boleh tu nak cukup kuota.... ha,ha, ha,ha

    ReplyDelete
  5. Mamsin,kah,kah,kah,kah.Betulah kata Mamsin tu,bukannya depa buat orientasi tapi..... sebab itu aku ajak lawan tumbuk,kah,kah,kah. Yang tinggal hanya kenangan!

    ReplyDelete
  6. Sampai hati hang lim, tak perasan aku.Tapi tak apalah, yg pastinya aku ingat kat hang sbb hampa dok di LG,kami dok atas LG, selalu nampak geng2 hampa lepak kat tembok depan LG. Segar dlm ingatan aku,antaranya hang pakai lilit kepala merah, pggil En adnan ( ketua jab bahasa ) abang, ikut sama baca surat awek chombi di PP ( azura ke apa namanya ), curi maggi dan banyak lagi. Ada rezeki kita jumpa. salam.

    ReplyDelete