Our Chat Room

Wednesday, June 16, 2010

Fasa-fasa Kehidupan - 3 + 1


Salam Kembali Teman-teman MPG 79/80, KK.

Ketika sahabat kita Sdr Shakir dan Salim menyingkap kembali teman2 lama yg dah 30 tahun ditengelami zaman, aku terfikir pd satu ceramah agama yg pernah aku hadiri, mungkin boleh kita renungkan dan kongsi bersama kebaikannya. Insyallah...

Bahawa umur purata kita adalah mengikut nabi Muhammad SAW iaitu sekitar 60 tahun. Maka adalah pulak bijak pandai membahagikannya umur itu kepada 3 Fasa + 1 fasa bonus.

FASA 1 - sejak dilahirkan hingga Umur merdeka ( 0 - 21 tahun )
FASA 2 - merdeka hingga peluang kedua - where life begins again at 40 - 2nd chance ( 21 - 40 tahun )
FASA 3 - macam umur kita sekarang ( 40 - 60 tahun )
FASA + 1 ( bonus ) dah pencen, dah tua dan menanti masa ( 60 tahun ke atas )

FASA 1 ialah segala bekalan ilmu dunia akhirat, asas kehidupan dan tunjuk ajar dari individu lain. Ajaran ibubapa sejak kecil di rumah, cikgu di sekolah, rakan sebaya, rakan sepermainan dan seumpamanya. Tiada dosa dan salah pd ketika ini. Semua perbuatan kita akan ditanggung oleh yg bertanggungjawab terhadap kita. Waktu ini paling seronok dan menyeronokan. Kalau dalam P&P ini dikira set induksi la kononnya. Baru nak mula segala-galanya.

FASA 2 ialah ekoran dari FASA 1, dengan berbekalkan segala tunjuk ajar, pengetahuan sedia ada dan sudah mula mengambil keputusan sendiri. Segala apa yg kita lakukan akan ditanggung sendiri. Pada waktu ini kita banyak mencuba, terkena, menjadi, terjerumus dan sebagainya. Padah dan keuntungan kita yg dapat sendiri tanpa bantuan sesiapa. Kalau dlm P&P dah mula pengajaran sebenar, segalanya dihitung di sini. Waktu ini kita dah berdikari dan bebas sebebas-bebasnya. Keputusan tindakan adalah pd tangan dan hati kita.

FASA 3 ialah keputusan dari kelakuan FASA 2, awas teman2, ini dah waktu liputan kita !. Segalanya akan ditentukan pd waktu ini jika dpt hikmah dari NYA. Apa kata org tu, dunia balas dunia. Untungla kalau begini sbb masih boleh perbaiki kesilapan di FASA 2. Kalau P&P tu, ini dah masuk bahgian refleksi, mengukur kembali samada perlu dibaiki atau meneruskan amalan sedia ada. Mudah2an kita selamat dan berada dilandasan yg betul. Selepas ini, kita berserah.

FASA + Bonos ialah saki baki dari kehidupan melebihi 60 tahun. Menanti masa sbb FASA 3 sudah selesai. Selebihnya adalah bonos. Kalau P&P kira mcm pengayaan la gitu. Biasanya jika dapat hidayah semasa FASA 2 atau 3, pada ketika FASA bonos ni lah kita menyudahkannya. kalau org Utara dan mula memondok la ( mengaji agama di sekolah Pondok )

FASA Tamat - Tamat la kisah hidup kita di alam diniawi ni. Aku doakan semoga kita dimasukkan ke dalam pihak yg menguntungkan . Aminnn ....

Maaf teman2, aku kupas sendiri dari fahaman yg aku terdengar dan faham. Kalau salah, semuanya dari benak fikiran aku semata-mata. Maaf.

Zahari AB Manan.
PMIA 79/80

No comments:

Post a Comment