Our Chat Room

Monday, February 14, 2011

Seorang Ustaz Muda Di Pedalaman

Wajahnya tenang.Lembut tutur katanya Susok tubuhnya tidaklah tinggi. Berkulit sawo matang. Di sini beliau mengajar dengan penuh sabar dan tekun. Mendidik dan memimpin 210 orang murid. Seratus enam puluh orang putera dan lima puluh orang puteri. Sebagai seorang Mudir di Sekolah Pondok Bandar Hilir Teloi Tua,Sik Kedah dengan bergajiRM500.00 bulan. Guru-guru lain hanya menerima RM400.00 bulan. Mereka tetap setia di sini mendidik putera puteri.

Kawasan sekolah ini dipagari oleh pokok getah muda yang belum dituai hasilnya. Walaupun bekerja di sini tidak menjanjikan pendapatan yang lumayan, demi untuk Islam Ustaz Ismail Bin Mahmud,41 tahun menjanji dan menyerahkan dirinya untuk membangunkan anak bangsa. Baginya ini adalah suatu pengorbanan.Hidup dan matinya untuk Islam.

Sejarah telah membuktikan bahawa sekolah pondok adalah benteng pertahanan umat Islam.Di sinilah tulisan Jawi digilapkan kembali kerana ia adalah warisan umat. Banyak kitab kuning yang ditulis ulama' besar Melayu Patani seperti As Syeikh Daud Al Fatani menggunakan tulisan Jawi.Dan tulisan Jawi mencerminkan peribadi Melayu Islam. Kedatangan orang Barat ke Tanah Melayu telah memudarkan tulisan Jawi dan akhirnya tulisan Jawi telah dibutakan oleh Khir Johari pada suatu masa dahulu. Maka lahirlah generasi umat Islam Melayu yang buta Jawi. Di sinilah nyawa tulisan Jawi mampu hidup segar.

10 comments:

  1. Tulisan jawi tu Melayu. Lihat Utusan Melayu. Kini merupakan sisipan dalam Utusan Malaysia.

    ReplyDelete
  2. Lebih indah dan kemas bila tulisan jawi diajar semula di sekolah.Hanya sekadar sisipan impaknya tidak cukup kuat. Ianya mesti bermula di sekolah.

    ReplyDelete
  3. Generasi sekarang tidak lagi dapat menulis tulisan jawi.Teringat aku masa di sekolah rendah ustaz-ustaz sabar mengajar tulisan jawi dan sehingga kini aku dapat menulis dan membaca tulisan jawi dengan lancar.Tidak banyak artikel yang keluar di dalam tulisan jawi.Tulisan jawi jauh memisahkan kita dan akhirnya akan lenyap ditelan zaman.Kawan aku yang tinggal di Kelang fasih berbahasa Jawa tapi aku tidak pasti dia dapat menulis tulisan jawa.Cuba tanya Cikgu Sungip Markon dia boleh tulis di dalam bahasa Jawa ? (Cikgu Sungip kalau ana telepon tu angkatlah.Ana nak tau ente sakit atau sihat ke?)
    Sebelum jatuh sakit tu biarlah kita REUNION.

    ReplyDelete
  4. Tuan Salim.aku tak tahu samaada Si Sungip ni masih hidup atau mati. Tapi yang pastinya dia tidak angkat telefon.Mungkin dia pakai telefon cap ayam rasanya. Dan Akupun dah delete no. telefon dia.

    ReplyDelete
  5. Salam...pada hati isnin yang lalu pada hari Isnin...14hb Februari jam 3 malik ahmad tiba-muncul ke rumah bersama isteri Fauuziah. Aku hanya sendiri di rumah bersama anak yang sedang menunggu keputusan spm dirumah. Hari tu malik ahmaddan isteri datang. Aku memang lemah dalam hal nak bagi minum sebab isteri dan anak lelaki ku Mohd Hafizul yang kebetulan bercuti sem kerana winter di Beijing menemani maknya iaut isteri ku untukmembuat routine medical checkup di Kuala Lumpur. Jawabnya kami sembang2 saje sampai jam 5.oo petang.Sebagai pengetahuan semua aku, Malik n fauziah ni satu badge MPG badge 79/80.
    Setakat ni yang dah datang berjumpa aku ialah YM Raja Azman dan Zainal Abidin Yaacob...2 kali jumpa aku kat Slim River ni...
    Kepada semua sahabat2 hingga disini saja, aku nak masuk kelas dulu...Wasalam

    ReplyDelete
  6. Anda,Tuan Saiful masih boleh mengangkat telefon dan menjawab. Tuan Sungib Markon telah 10 kali dihubungi oleh Salim,sekalipun dia tak angkat.Kesiaan. Apapun,Terima kasih kerana sudi respon.

    ReplyDelete
  7. Akum saiful aku ada ke Slim River buat khemah di sungai Bil(Betul ke ejaan tu..)bersama dgn kawan aku seorang anggota polis.Di situ terdapat perkampungan terletak di persisiran sungai yang airnya cukup deras akibat hujan lebat.Kalau aku tahu hang tinggal di sini aku pasti hubungi.Dah lupakah saudara pada aku di Warden SM Vokasional Sandakan.Kita belajar STP di SMK Sandakan..Nanti hang contact aku boleh bersembang lama sikit.Sejak aku tinggalkan Sandakan tahun 1984 hingga kini aku tak pernah jumpa hang.No tel aku 019 6677372(Salim)

    ReplyDelete
  8. Waalaikum salam... Betul le tu Mr Salim. Aku tak lupa. Kan kita sama-sama posting kat Sandakan. Aku dan 53 Salim, daru nak dengar berita dari hang sejak 1984. Anak aku dah 5 dan yang bongsu dah tingkatan 4 tahun...2011. Hang apa cerita cerite le panjang2 sikit...Isyaalah aku akan call hang.Hang mnetap kat mn dan masih ke dlm profesyen yg sams. my hp 0126584646

    ReplyDelete
  9. salam saiful..aku cukup happy dapat ctc hang.Dah lama kita tak jumpa sejak kita kat Sandakan.Aku ingat masa tu hang masih bujang trang tang tang.Hang selalu tidur di rumah aku.Kita cukup mesra masa tu.Tadi aku baru dapat cakap dengan saiful.Aku sembang hampir 1/2 jam.Aku janji nak jumpa dia masa cuti sekolah nanti.Aku harap hang tak banyak berubah maksud aku masih sihat seperti aku.

    ReplyDelete
  10. Ingat tak kekawan Anuar org Selangor,opsyen SP.Klau ingat bg tau aku ye.....Ramlan Ramsoo...

    ReplyDelete