Our Chat Room

Sunday, January 10, 2010

Semalam di AMSTERDAM

Amsterdam ialah ibu negara Netherland yang juga dikenali sebagai Holland.Ia mempunyai reka bentuk bangunan yang menarik di segi architecture. It has lovely canals with great shopping and friendly people who speak English well.

Prostitution in Holland is legalised and licenced .If you are in Amsterdam 'window prostitute' is amongst tourists attraction.Due to its currency which is lower compared to UK,most people choose Holland as their tourist destinations.
Holland boleh di hubungi melalui jalan laut,darat dan udara.Kalau dari England mengikut jalan darat kita boleh menaiki Eurolines yang yang berhenti di Amstel Station ,Holland.Pada masa ini tambang untuk ke Holland dari Newcastle,England dari 139 pounds.

Di Amsterdam terdapat satu kawasan yang bernama De Wallen.Ia juga dikenali sebagai Rosse Buurt.Di sini wujud satu kawasan pelacuran yang dikenali sebagi 'Rd Light Street'.
Terdapat dua tempat 'Night Life' iaitu Leidseplein dan Rembrandtplein. Di sini terdapat banyak cafe, pub dan restaurant dan banyak tempat disco dan clubbing. Terdapat banyak 'sex shops', sex theatres, peep shows ,sex museum, cannabis meseum. Kalau anda masuk coffee shop anda pasti akan dipelawa menghisap ganja(cannabis).Orang tua jadi muda, orang sakit jadi sihat, orang mati hidup semula bila berada di Amsterdam .KelabLiga bola sepak'The Eredivisie ' amat terkenal di Holland- ranking no 8 Liga bola sepak Eropah.

Tahun 1988 semasa semester break aku telah menjejak kaki di Amsterdam.Cita-cita ku untuk ke Eropah sejak tahun 1974 lagi selepas tamat persekolahan.Pada masa itu aku selalu ke Batu Ferinngi,Penang.Di sana aku lihat ramai pelancong yang datang ke Penang pada masa itu.Pada masa itu orang barat telah meraikan satu pesta yang digelar'Pesta Woodstock'(maaf kalau tersilap ejaan) dan pesta itu disambut di Batu Feringgi.Kalau berjalan di sepanjang pantai Tanjung Bunga,Batu feringgi dan Teluk Bahang kita akan bertemu ramai pelancong asing terutama dari Australia.Di sinilah aku bertemu dengan seorang gadis Australia bernama Gwen lenderberger yang masih menuntut di sebuah college di Perth, Australia.Akulah 'tourist guide'yang akan membawanya jalan-jalan di sekitar Penang.Pada masa ini juga wujud kumpulan hippies dan mereka banyak menyewa di rumah-rumah atap(dikenali sebagai fisherman's hut) dengan bayaran $3.00 semalam. Mereka adalah pelancong murahan yang tak mampu tinggal di hotel mewah. Pada masa itu juga sebuah filem hindustan 'Dam mare Dam' meletup selama 6 bulan sehingga filem itu di sekat disebabkan pengaruh 'Dam'yang begitu meluas terhadap anak-anak muda.Perkenalan aku dgn Gwen menguatkan semangat aku untuk merantau ke Eropah.

Aku menaiki sebuah bas 'Euroline' yang bertolak pukul 10 malam dari UK dan sampai di Holland besok pagi disekitar jam 8. Tambang pada waktu itu ialah 35 pnds sahaja.Perjalanan agak lama dan terpaksa bermalam di dalam bas.Bas akan melintasi France, Belgium dan sampai ke Holland. Di Amsterdam aku tinggal di 'Youth Hotel' dengan bayaran 7 guilders semalam.
Di sinilah bermula perjalanan hidupku di Eropah. Bangunan di sini tidak tinggi. Banyak apartment di sepanjang terusan. Di sinilah kita akan lihat 'RatuMalam' yang mempamerkan tubuh badan mereka di sebalik cermin.Pada mulanya aku terkejut kerana rupa mereka seperti orang India tetapi bertubuh besar.Mereka berbangsa Surinam sebuah negara kecil yang terletek di utara Amerika Selatan.Surinam pernah dijajah oleh Belanda pada masa itu.

Semasa aku sedang berjalan di sebuah lorong aku telah disapa oleh seorang lelaki..'Selamat siang ,Pak'. Dia memberitahu aku dia berasal dari Jakarta dan menetap di sini hampir 20 tahun. Katanya di sini ramai orang Indonesia yang menjadi warga negara Belanda.Seperti Surinam, Indonesia pernah dijajah oleh Belanda. Aku juga pernah makan tengahari di sebuah restoran Indonesia di sini bersama seorang kawan dengan bayaran hampirRM100 untuk dua orang.Agak mahal juga.

Aku berjalan dan terus berjalan.Waktu pagi di Amsterdam tidaklah begitu sibuk kerana bandaraya ini hidup pada waktu malam. Aku singgah di sebuah gerai yang jual'smoked fish'(ikan salai). Aku dihampiri oleh seorang lelaki yang bertanya sesuatu di dalam bahasa yang aku tak faham. 'Sorry, I'm Malaysia'. 'Where ru from?'. 'South America', katanya. 'Which part?', tanyaku. 'Mexico'. Aku terkejut dgn jawapan itu kerana wajahnya mirip orang Melayu.Dia ingat aku berbangsa Mexico.
Kami berbual mesra dan dia beritahu aku di Amerika selatan seperti Mexico,Venezeula,Bolivia mirip wajah sama dgn wajah aku iaitu wajah orang Melayu.

Di sini banyak gerai makan di sepanjang lorong-lorong kecil di celah bangunan. Makanan agak murah dan kita boleh dapat makanan halal dijual oleh orang Arab.Di salah sebuah gerai makan aku lihat ada dijual dan tertulis 'Basi lemak'(nasi lemak) dan pemiliknya berbangsa Arab.Mungkin dia berkahwin dgn orang melayu Indonesia. Sepanjang perjalanan aku dapat menghidu bau yang kurang enak iaitu bau 'hassis'(ganja).Dan semasa aku sedang duduk di sebuah 'kedai kopi' sambil menghirup 'coffee belanda' aku ditegur oleh seorang Arab yang memperkenalkan dirinya 'Mohammad' dari Algeria.Dengan alatan hisap 'ganja' yang lengkap dia offer aku 3 guilders untuk satu sesi. Kami berbual mesra dan dia menceritakan betapa susah hidup di Algeria pada masa itu dan dia terpaksa berhijrah ke Holland sebagai 'pendatang tanpa izin'. Di sini dia hidup agak mewah dan dapat menyewa sebuah apartment bersama kawan-kawan.Petang itu aku ke apartmentnya untuk mengenali dengan lebih mesra lagi kehidupan masyarakat Arab di Eropah. Aku bertemu Omar(bukan Omar pendek), Hussin dan beberapa lagi yang aku sudah lupa. Aku masih ingat dia selalu menyebut di dalam setiap perbualannya,'We r brothers'. Semoga mereka akan mendapat hidayah daripada Allah S.W.T suatu hari nanti .

Malam di Amsterdam tidak pernah gelap. Amsterdam padat dengan manusia mencari hiburan sampai ke pagi. Cafe, Restaurant, sex shops, peep shops macam-macam shop ada.Kalau nak tengok Life show pun ada. Cuma bayar 35 guilders sahaja. Ada yang hilang di dalam apartment itu dan tidak keluar-keluar sampai esok pagi.

Malam itu aku berjalan sepuas-puasnya.Masuk lorong keluar lorang. Masuk pub keluar pub. Tiada siapa yang tahu. Tiada siapa yang sekat.Aku bebas di sini.Namun aku bersyukur kepada Tuhan kerana aku pulang ke Youth Hostel dan tidak bermalam di Apartment bersama 'Ratu Malam' dalam keadaan lemah longlai.Malam itu aku tidor nyenyak di hostel bersama mimpi yang syahdu.

1. Salim,aku ingat hang bertemu dengan Omar Pendek.Omar panjng rupanya. Di Holland tentunya tak sama dengan Hotel Capitol yang pernah kita ronda semasa di KK.Story yang aku tulis dalam "Borneo Bulletin" dibayar BR$50.00 kira-kira RM105 aku dapat.(1983 resit masih dalam simpanan aku).Bangsa Melayu sekarang ini mungkin tak ramaidi Amsterdam.Bangsa Melayu yang ada di Afrika Selatan adalah berketurunan ulama dan pahlawan yang berbilang.Mereka dibuang tetapi tetap terbilang. Syabas! Tulislah lagi. Balik nanti Aku belanja Mi Siam.(Non Siam yang bayar)

2. salim sangat menarik ini story banyak pengalaman yg hg dapat semasa di europe aku bangga hg dapat meneroka eropah.lain x buat cerita lagi semasa di england,german, norway,finland,sweden n lain2

3. Salim kata dividen Maktab Gaya ada sikit lagi kat hang! Tu yang aku suruh hang bayar. Kalau hang mau bayar suruh Mi Tuan bayar. Mi Tuan banyak duit.

4. Seronok membaca catatan saudara kerana saya pusing Europe juga naik bas "euroline" dari Uk ke Paris, Amsterdam dan Brussel, pusing balik ke UK (Bristol) 1998 dulu....Pengalaman di Holland memang menarik bertemu orang Malaysia, juga dari Indonesia....

5. sdr sahar semasa 1998 saya berada di Portsmouth tetapi bekerja di sergenworth near southampton.Saya selalu ke France menaiki Feri P&O ke Cherbough dan Honflour. Tahun 2001 saya menaiki P&O ferry melintasi selat Inggeris dari Portsmouth menuju ke Bilbao, Sepanyol. semasa saya menaiki bas menjelajah France saya tersesat di sebuah perkampungan di mana masyarakat di situ tidak mahu bercakap Inggeris. Saya tidak tahu di mana nak bermalam.Kalau kita sampai di kampung mana ada hotel.Bas pula pada masa hingga pukul 6 ptg sahaja.Saya dah panic masa tu dan hari hampir senja.Di mana saya tidor?? akan saya ceritakan nanti.Pada tahun 2004 saya memandu kereta memasuki Europe.Pengalaman yang paling menakutkan semasa memandu secara bertentangan di Europe.Hampir-hampir nak accident semasa di Brussel.Saya memasuki Germany terus menghala ke Italy dan Norway.Kata orang hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri...Kini saya akan menghabiskan sisa hidup saya di Pulau Pinang.

6. hoi salim sahar misron ni rakan aku masa di usm dulu sahar ni dulu pun biasa duduk di sana tapi hg lagi lama hg kata nak balik p pinang? hoi sapa nak terima hg? org kl mau hg hg dok di sanalah senang aku nak pi kl ada tempat nak tidur