Our Chat Room

Sunday, January 3, 2010

Semalam Di Baling

Baling(disebut banling oleh segelintir orang 'swadikaap) bukan tempat yang asing bagi aku.
Aku sudah pernah ke sana dalam tahun 1964 lagi.
Tok Penakan aku ada dusun di sana.
Durian ada,rambutan dan langsat. Jenuh makan.
Jadi tiap tahun aku ke Baling.

Di Baling ada Badaruddin Mohd Khatib PIS 79/80.
Dia ni kalau sembang cukup teliti sekali.
Dengar sungguh.
Sampai teleng(orang utara kata teliang)
Mata tengok ke langit biru.
Sikitpunnya haru.

Jangan silap sangka. Bila dia teliang ke kiri maknanya dia tengok ke kanan dan sebaliknya.
Dia tak pernah ke rumahaku ataupun Mamsin@ Shashi Kapoor.
Dia selalu ada masa ke rumah senior kami yang tinggal tersangaat dengan rumah aku dan Mamsin
Kami ada mempelawa dia, tetapi katanya perlu pulang awal kerana urusan kerbau lembu.

Baiknya si Bada ini bila sudah sampai ke rumah dia mesti hidang nasi.(tenghari).
Petang ada kuih, ada dua,tiga jenis kuih.Maggi tak mainlah.
Isterinya,seorang suri rumah sepenuh masa.
Kalau tak silap aku dia ada 5 orang anak.
Dia banyak bela lembu.
Tanam rambut,duku langsat.

Nak ke rumah dia tak susah
You go straight then koner kiri.
Di sini tak ada talian telefon.
Semuanya kena kebas!

No comments:

Post a Comment