Our Chat Room

Wednesday, September 15, 2010

Buah anggur BuahRambutan............





Dulu semasa aku masih lagi remaja berumur di antara 13-15 tahun ada seorang pekebun yang memiliki kebun rambutan yang luas.Pagi-pagi lagi selepas subuh kami akan datang sembunyi-sembunyi menyutip buah rambutan yang jatuh ke tanah. Beratus pokok rambutan yang ditanam dan buah rambutan yang tidak dikutip akan jatuh ke tanah dan terbiar begitu saja.


Tuan kebun seorang yang kede........... Dia tidak akan membenarkan sesiapa saja masuk ke kebunnya .Di sekeliling kebunnya akan di pagar.Kami berebut-rebut sambil mengutip beraga-raga atau beruncang-uncang buah rambutan yang jatuh ke tanah. Rambutannya dari jenis yang baik.. lekang. Kami mesti keluar dari kebunnya sebelum cerah atau matahari naik kerana Tuan kebun akan datang ke kebunnya menggalas sebilah golok panjang yang di sangkut di bahu kirinya.


Semua orang tidak berani dengan perangainya yang bengis . Semasa kami sedang mengutip rambutan terdengar suara kuat memekik ...lari! lari! lari!. Kami terkejut dan memecut 100m di celah-celah pohon rambutan tanpa mendapat sebarang pingat. Rupa-rupanya yang pekik tadi itu si pencuri yang sama-sama mencuri rambutan. Sambil mencuri sambil berseloroh.


Kini kebun rumbutan itu telah hilang. Kawasan tersebut telah pun dibangunkan dan didirikan rumah-rumah kedai tersergam indah.Tuan kebun tadi telah pun menemui ilahi.. Kini hanya tinggal kenangan yang menyentuh perasaan.


Semasa aku berada di ladang anggur aku terkenang kembali zaman kanak-kanak mengutip rambutan tanpa restu dari tuannya.Tapi di sini bukan mencuri tetapi mendapat kebenaran daripada Tuan tanah. Pohon anggur rendang dan lebat berbuah.Kami makan puas-puas sehingga kenyang sambil mengutip buah tersebut dari atas pokok bukan di atas tanah. Buah anggur yang jatuh ke tanah dibiarkan saja sehingga busuk.Mungkin ada haiwan-haiwan lain yang sudi memamah buah-buah tersebut di atas tanah.


Kadang-kadang perkara yang kita lakukan hari ini adalah perkara yang pernah kita lakukan di masa silam.Dunia ini berputar ibarat roda.Begitulah kehidupan kita sebagai manusia bermula sebagai kanak dan berakhir juga sebagai kanak-kanak.

4 comments:

  1. Pencuri tangkap pencuri,kah,kah,kah. Bagus Salim.Tapi Non tak boleh makan anggur. Nanti kena gout.Duh!duh!duh!sakit,tahaaan,duh,duh,oooiii

    ReplyDelete
  2. Abang non tak perlu makan anggur kita bagi dia mandi air anggur baru hilang gout.Bukan bagi minum air anggur yang telah diperam masam nanti dia nampak komtar bergoyang-goyang.Mat salleh kata ..red wine is good for your heart.jangan dicuba-cuba sembahyang tak diterima.

    ReplyDelete
  3. Ini yg dikatakan bendaa halal boleh jadi haram, dari anggur boleh jadi wine !
    Benda haram kembali halal, apabila ia menjadi penawar dan dalam keadaan dharurat !
    bang ! kat area rumah aku ada org tanam pokok anggur, hidup segara bugar, tapi takat pokok aje la. nak makan buah kena pergi pasar buah2an.

    ReplyDelete
  4. Salim nulis.buah anggur,buah rambutan.Aku teringat ungkapan yang berbunyi,buah langsat,buah tampoi,orang bangsat simpan jamboi.Zahari orang Johor jangan marah na!!

    ReplyDelete