Our Chat Room

Tuesday, September 14, 2010

SMK Perai dalam ingatan


Tahun 1988 aku mengajar di SMK Perai,Seberang Perai bersama Malik.Kalau kita memandu mengikut Jalan Baru Perai sekolah tersebut telah terlindung oleh sebuah supermarket yang terbesar di Perai(Perai Mall,kalau tak silap). SMK Perai terletak bersebelahan Supreme Garden. Kini kawasan tersebut terlalu padat dikelilingi bangunan-bangunan baru .Proses pemodenan telah merobah keadaan sekeliling.Aku akan berulang alik dari Penang melalui Penang Bridge dan keadaan trafik agak lembab tika itu dan sesekali kereta dipadu lesu..Kami sempat 'relax' di atas jambatan sambil menikmati angin laut yang nyaman. Boleh dikatakan kalau mengantuk pun boleh tidur di atas jambatan dan para pemandu pasti dapat mengelak. Jambatan yang ke3 terpanjang di dunia di buka pada tahun 1986 itu cukup lengang pada masa itu.Aku menaiki scrambler bersama Cikgu Zul(kini entah di mana?)seolah-olah jambatan itu kami yang punya.


Tahun 1988 telah meniggalkan seribu cerita dan memasuki era tahun 2010Pada musim perayaan untuk keluar masuk ke Penang bridge adalah satu penyeksaan.Perjalanan 10 minit melalui jambatan boleh berlarutan hingga berjam-jam sekiranya berlaku kesesakan trafik.Baru-baru ini semasda aku nak ke Tanah Besar Perai terpaksa menunda perjalanan kerana Feri dan Jambatan Pulau Pinang penuh sesak apabila berlakunya kebakaran calble di atas jambatan tersebut.


Gambar ini diambil semasa aku akan ke UK tahun 1988 bersama pelajar-pelajar Tingkatan Dua SMK Perai.Mereka berumur sekitar 14 tahun. Kini telah 22 tahun berlalu dan masing-masing telah berumahtangga dan berumur sekitar 14+22 iaitu 36 tahun.Aku masih ingat mereka mengadakan majlis perpisahan di dalam kelas dan ada yang menangis sedih dan pilu.

Sejak itu aku tidak lagi bertemu mereka hingga kini.Yang bermula pasti akan berakhir.Semoga mereka mendapat kebahgiaan di samping suami/isteri dan anak-anak.

2 comments:

  1. Salim takkan hang tak jumpa sorangpun.FB ada.

    ReplyDelete
  2. Mana aku ingat lagi nama-nama mereka.Dah lama berlalu.Sepatutnya aku catit di belakang photo macam hang buat.

    ReplyDelete