Our Chat Room

Friday, September 3, 2010

Meniti Sepanjang Ramadhan

Ke Baling sempat berjumpa dengan Badaruddin Khatib. Lalu diajaknya berbuka puasa dirumahnya,
Sedap dan menyelerakan, Jadi Aku berbuka di Baling dan makan sahur di Bukit Mertajam.
Dan Bada bercerita,"Aku nak ke Mekah tahun ini." Kenapa kenapa soalan lain yang melompat dari mulut Badar. "Salim di mana?'. Dia di Kuala Lumpur, Dia berniaga. Aku tak tanya. Aku di rumah dia hari itu. Bermalam di situ dan makan malam di situ.
Baru Aku ingat Badar pernah ke rumah Salim di Balik Pulau pada tahun 1979. Dia masih ingat lagi dusun durian.

Che Li Din masih di Gurun. Bila ada waktu senggang Aku telefon Che Li sebelum balik ke Bukit Mertajam. Hari itu hari Jumaat. Katanya solat saja di Pewaja. Besar suraunya seperti masjid dan dibenarkan untuk membuat solat Jumaat. Aku kira surau itu mampu menampung 1000 orang lebih.Hari itu di kaki limanya penuh sendat. Kutbahnya bersemangat dan padat.

Facebook, Wajah-wajah baru muncul. Raja Azman Shah,Normadiah, Gasmin Nasib,Zahari Manan yang penuh dan padat dengan kesibukan menjaga anak didik PMRnya.
Azlan Don kini sudah bersara awal kerana sakit kencing manis. Dan kini menetap di Grik.
Aku berharap Salim,Non dan Mamsin bolehlah kita ziarah junior kita ni. Tiga puluh tahun berlalu. Hari ini baru Aku tahu tentang untung nasib Si Azlan. Insyallah agar Allah mempertemukan kami dengan dia,

No comments:

Post a Comment