Our Chat Room

Saturday, September 25, 2010

Nota Buat Salim Ketunggap


Salim hari ini Aku dengan Nana Mamsin menerima undangan daripada Non(Zainal Abidin) @ Mr. Mat Robert@ Abang Non. Dia buat jamuan Hari Raya. Macam-macam ada. Macam pasar malam. Ada macam-macam kuih. Tapi Aku dan Mamsin tak makan kuih. Maruka ada. Tapi Aku tak tahu kenapa Mamsin tak makan maruka.

Kami makan nasi briani yang diorder dari Pulau Pinang. Memang sedap, Tuan Salim. Tak percaya tanya Mamsin. Dia dan Aku tergoda tengok briani. Aku dan Mamsin'tibai' 2 pinggan.

Kesian kat Bang Non. Tentu hang nak tanya? Kesiaan,kesiaaan. Pasal apa? Kesiaan. Bang Non dirasuk 'hantu' gout. Jalanpun kesiaaan,kesiaaan. Maaf Salim,Aku tak ambil gambar Bang Non berjalan. Kesiaaan.

Dahlah kaki kena gout. Komputer riba pun sempot-sempot. Mujurlah Tok Pawang komputer ada bersma Aku. Dia yang buka jampi serapah.Puh kiri,poh kanan. Awat To Mo?Non komputer hang sempot sebab tak cukup byte. Kena pakai 2 byte baru baik. Aku mengantuk tengok komputer macam tu. Kesiaan

7 comments:

  1. Aku kenal sangat abang non kalau dia tak sakit semua dia tibai.Dia tak kisah ayam golek ke ayam gelek ke janji ayam.Aku nak nasihat abang non apabila umur kita dah redup macam aku dan shakir makan kena pantang sikit.Kalau tak makan pun tak boleh nanti tak cukup nutrien di dalam tubuh kita.Tapi hang kena ingat bang non kalau boleh tu ambil supplement.Makanan kat tempat kita bukan makanan menyihatkankan.Pagi-pagi nasi lemak,roti canai dan teh tarik.aku tak makan roti canai bertahun-tahun.Sarapan pagi aku lain dari yang lain.Mai kat aku nanti aku habak kat hang...Dulu masa remaja satu hari teh tarik 10 cawan.Roti canaui sekali tibai makan 3 biji.Apabila umur meningkat menu kena ubah sikit.Dulu berselera tetapi sekarang tak boleh lagi ikut selera nanti berselerak....

    ReplyDelete
  2. Tuan Salim , aku pun dah lama pantang, kadang2 tersilap makan yg berasid pasti kena..roti canai dah lama tak makan, begitu juga udang , ketam,daging lama dah tak makan..memang makanan kita tak sihat, kita pandai2 pilih..

    ReplyDelete
  3. Ha ha haa.. abang2 ku sekelian ! memang benar dari coretan hampa, makanan kita la ni, dah ada mirip2 racun. Bagai kupu2 malam, dah tau unggun api tu bahaya, ehh dok pi jugak !. Kesudahnya rentung abeh !. Ni, makanan kita macam unggun api malam tu la, tapi kita ehhh dok pi jugak !. Aku dah dinasihati doktor kerajaan supaya ubah gaya hidup sbb dah ada darah tinggi dan nyaris diabetes. Sang ghout mai sekali sekala, bila lupa diri, dia mai la no, abang non no,?.
    Dulu teh geleh besak, la ni tukar horlick geleh besak, dulu jam 8 bantai roti canai, jam 10 bedal nasi lemak, la ni sarapan jam 10 aje, sekali jalan roti dan nasi + horlick sampai pukui 4 ptg, mlm makan kuih sikit2. OK tak ?.

    ReplyDelete
  4. Zahari,Tuan punya formula tak ada sayur dan ulam ..

    ReplyDelete
  5. Hangpa tibai la, apa nak tibai pun, sampai masa akan pi jugak kan .... he he he

    ReplyDelete
  6. Ingat makan utk kesihatan, bukan utk sedap, kenyang berhenti, amalkan gaya hidup sihat rakan2 ku...

    ReplyDelete
  7. Boleh makan tapi jangan berlebihan.Memang boleh tibai sebelum 'bye-bye' tapi sementara nak 'padam' sikit punya menderitai ke?

    ReplyDelete