Our Chat Room

Sunday, July 25, 2010

Selamat pengantin Baru


Kahwin kahwin kahwin. Kalau musim cuti sekolah ramai orang kahwin.Di rumah kahwin makanan dihidang sedap.Ada kari ayam,ada kari lembu ada kerabu ada pajeri nenas dan sbgnya. Dulu masa kat kampung kenduri kahwin orang kampung yang uruskan. Satu bulan lagi nak kahwin Tuan rumah sibuk membuat persiapan. Kahwin punya hal seekor lembu ditumbangkan.Seekor lembu untuk seluruh penduduk kampung.Masak nasi dan gulai kawah.Tuan rumah panggil satu mukim.Waktu persandingan pula di waktu malam.Malamnya pula ada joget.Kalau di Penang penarinya pula ialah Au,Au (si lembut).Ramai yang berebut-rebut menari dengan Au Au yang golek-golek sampai tergolek termasuk lebai pulut.Tak kira tua muda termasuk aku. Geng muda pula dengan kumpulannya..Ada yang berjalan kepala ke atas. Ada yang berjalan nampak bintang. Besok nak kenduri petang itu di pasang khemah.Malamnya pula ramai yang tidur di dalam khemah.Kenduri bermula dari pagi sampai malam.Kalau yang ada duit sikit sediakan kugiran.melalak sampai tengah malam.Dulu kenduri cukup meriah pada waktu malam.Meriahnya sambutan majlis kahwin zaman dulu.Zaman kita masih remaja.
Selamat Pengantin baru untuk anak kesayanagn Momin dan Mariana.Semoga bahagia hingga ke anak cucu.

4 comments:

  1. Teringat aku masa nikah ngan org Baling pada tahun 1985 - umur 25 ! lepas nikah, makan2 esoknya dah mula tolong kemas2 dapur.
    Lusa pulang Johor, makan2 kenduri, pas tu tolong kemas halaman rumah.
    Minggu depannya balik semula ke Semporna. Tinggal rumah atas kedai.
    Tak berapa trill macam orang sekarang !

    ReplyDelete
  2. Salim,ada satu lagi pelamin yang tinggal. Aku dan Non Siam boleh berdiri di kanan dan kiri.Kami sebagai pembantu.Mamsin pun boleh jadi MC.

    ReplyDelete
  3. dah.. dah.. la tu !!!
    esok org lain dapat payung emas, hangpa dapat gigi mas. apa taknya.. yg asli bertaburrr....

    ReplyDelete